Weekend trips; van cultuur snuiven tot zon aanbidden

Standaard

Wat is Sri Lanka toch een prachtig land! Zeker een aanrader voor iedereen om naar toe te gaan. Van cultuur, religie en prachtige natuur er is heel veel te zien. Helaas kon ik, zoals de meeste andere vrjiwilligers wel deden, er geen vakantie aan vast plakken om rond te reizen, maar ik heb wel enorm genoten van mijn 4 vrije weekenden.

Cultuur snuiven in Kandy
Kandy was mijn vuurdoop in vele opzichten. Alle andere vrijwilligers waren er al geweest en hadden geen vrij, dus besloot ik om alleen naar de culturele en religieuze stad te gaan. Maar ik was nog nauwelijks het Prithipura terrein af geweest en moest dus nog aan veel wennen, zoals het geld, het vervoer, het links rijden, de mensen, het Sri Lankaanse accent van de engels sprekende Sri Lankanen etc. etc. Super spannend eigenlijk.

Eerst 15 min. lopen naar het busstation in de buurt om de bus naar Colombo te nemen. Waar je na een uur verteld wordt dat je uit moet stappen want het was de laatste halte. Maar geen treinstation in de buurt te bekennen. Gelukkig hielp een voorbijganger me opweg naar de goede richting.

Voor he treinstation komt er een man naar me toe en wijst me naar de tourist office. Ik moest er blijkbaar zoekend uit hebben gezien. Ik naar binnen en zie dat het zo’n verkoper is en vraag naar het toilet en zeg dat ik vrienden in Kandy heb zitten.
Komt er buiten weer een man (Kamal) naar me toe een tourist lecturer of zoiets. Ik kijk hem blijkbaar wantrouwig aan, want hij zegt gelijk zoiets als ‘no its ok’. Ik koop een kaartje, maar de trein vertrek pas over 3 kwartier. Maar er stond er al 1 dus ik stap erin en loop er weer uit want er is geen plek die me bevalt. Dan komt Kamal me weer opzoeken en neemt me mee naar een plek om rustig te praten, dan laat hij zijn pas zien. Hij vraagt waar ik naar toe ga en laat me een folder zien van een resort in het zuiden waar zn familie woont. Vervolgens laat hij een boekje zien met allemaal ervaringsverhalen van andere reizigers die met hem op pad zijn geweest. Hij probeert zijn diensten te verkopen, maar ik vond het toch niet alles en besluit de trein in te stappen om het verder even aan te kijken.

IMG_0602In de trein (2e klas) blijkt geen zitplaats te zijn, dan maar staan. Shit happens dacht ik. Het zou zo’n 3,5 uur gaan duren aldus de conducteur. Hmm ok we zien wel. Net als ik begin te wennen aan t idee, komt er een man naar me toe die gebaard of ik geen stoel heb. Ik schud en zeg ‘no’. Hij gebaart me om mee te komen en brengt me naar de 1e klas, met airco en lege stoelen! Later krijg ik te horen dat de stoelen we gereserveerd zijn. Het is druk vanwege de vakantie voor kerst en oud & nieuw. Ik ben al lang blij en geniet van mijn stoel en het uitzicht. Ff bijkomen van alle nieuwe indrukken die op me afkwamen.

Wist je dat ze Home Alone in de trein afspeelden, haha. Ik durf te wedden dat het grootste gedeelte van Sri Lanka nog nooit sneeuw heeft gezien.

Eenmaal aangekomen bij het station in Kandy heb ik gelijk voor de volgende dag een kaartje gereserveed, wel zo relaxed. Vervolgens een taxi naar een hostel genomen en heerlijke kamer voor mij alleen inclusief ontbijt voor Rs. 3000. ’s Middags was ik het guest house uitgelopen samen met een dame die er werkte aangezien zij dezelfde kant op ging als ik. Gezellig kletsend lopen we naar de bus en ik houd eigenlijk niet zo goed bij van welke zijweggetjes we kwamen, wat me later nog een hoop spanning bezorgde.. Anyway de dame zette me af bij een keurig restaurant (White House) want inmiddels had ik aardig trek gekregen. Ik ging bij een blond meisje aan tafel zitten. Zij bleek ook Nederlandse en kwam uit de buurt van Zwolle. Heerlijk om even je verhaal te kunnen vertellen en we besloten de volgende dag samen rond te trekken  in de buurt van Kandy. Na het eten zijn we allebij onze eigen weg gegaan. Ik had een kaartje voor een traditionele dansshow, tijdens de wandeling langs het meer sprak een vrouw me aan, die bleek later een van de danseresse te zijn. Super leuk en ze probeerde (net als vele) te vissen of ik al getrouwd was, want ze had nog een zoon in de aanbieding. De dans zelf was wel aardig om mee te maken, vooral lachwekkend door sommige dansers waarvan het leek dat ze voor het eerst optraden. Verder gewoon een toeristische atractie.

Temple of the sacred tooth
Na de dans ben ik naar de Temple of the sacred tooth geweest. Een van de heiligste plaatsen van de boedisten, waar de heilige tand van Boeddha ligt opgebaard onder een enorm gouden kitischerige soort kroon. Het was zeer indrukwekkend, want er was een ceremonie gaande. Waarbij iedereen in een lange rij voorbij de heilige plek liep om geld te geven aan de monniken voor de heilige tand. In de tempel zag je een grote mengeling van hordes toeristen en locals met offers (mooie bloemen). Een tijdje rond gelopen en stil gestaan bij wat er allemaal om me heen gebeurde. Ik vond het een heel bijzondere plek. Er werden buiten de tempel oliekaarsjes en wierrook aangestoken, dan kwam je een groep mensen tegen die aan het bidden waren, in een ander gebouw werden trommels bespeeld, de hele atmosfeer had iets magisch vond ik, erg mooi.

IMG_5597_B IMG_5620_b

Verdwaald
Inmiddels was het donker en ging ik opweg terug naar mijn guesthouse. Ik dacht nog precies te weten waar het zat, maar in het donker ziet het er toch allemaal wat anders uit.. Lang verhaal kort; ik heb 2 uur gedwaald om mijn guesthouse te vinden. Mensen gevraagd, maar niemand kende de naam en het visitekaartje had ik aan Sanne gegeven, zodat ze de volgende dag naar mij toe zou kunnen komen. Dom, dom, dom en goede leerles, want ik zat in heel klein guesthouse en er was blijkbaar in de buurt nog een guesthouse met dezelfde naam. Dus een behulpzame vrouw hield een tuktuk voor me aan we gingen op zoek. Ik wist dat ik er niet ver vandaan was, maar doordat ik niet goed had opgelet ’s middags herkende ik het niet goed. Maar nee meneer de tuktuk driver reed helemaal de heuvel op, ‘nee, nee, nee daar is het zeker niet’  zei ik tegen hem. Uiteindelijk terug gereden en heeft hij me afgezet bij een groot hotel met zwembad, waar van ik wist dat ik er gebruik van kom maken tegen een kleine betaling vanuit het guesthouse dat vlakblij gelegen was. Dus bij receptie navraag gedaan over het guesthouse. Zij kenden het ook niet.. Uiteindelijk had ik nog wel het hele adres in mijn telefoon staan dus heb ik dat gegoogled en kwam ik op een blog van een frans stel terecht waarbij het telefoonnummer van het guesthouse stond. Dat was de goede en binnen 5 minuten stond de eigen naar van het guesthouse voor me neus om me op te halen. Je wilt niet weten hoe blij ik daarmee was!! Ik had het niet meer en was in shock. Zoiets gebeurt mij bijna nooit, want ik kan mij meestal goed orienteren en de weg vinden. Jemig wat was ik blij dat ik na 2 uur dwalen lekker in mijn bedje lag.

Olifanten, thee en botanische tuin
De volgende dag gezellig met Sanne op stap onder begeleiding van onze eigen chauffeur. Ik voelde me net een koningin. We gingen allereerst naar het olifantenpark Millennium Elephant Foundation. Nadat we entreegeld hadden betaald en binnen stonden, wilden we eigenlijk gelijk weer weg. De olifanten zagen er niet goed uit, zaten zwaar

onder de kettingen en het was er vrij klein. We hadden er geen goed gevoel bij en hebben ons geld terug gevraagd (grootste gedeelte terug gekregen) en we zijn weg gegaan. Verder helemaal geen poging meer gedaan om olifanten te rijden of uberhaupt te zien.

Daarentegen waren de rondleidingen in een spice garden en een theefabriek wel heel erg leuk. Ook nog rondgeslenterd in de Botanical Gardens waar het inmiddels begon te regenen. Als afsluiter zijn we nog de grote witte buddha gaan bekijken, waar ik keihard op mijn plaat ben gegaan door de glibberige traptreden. Na de veelzijdige excursiedag weer op tijd de trein naar Colombo, waar het ook weer fijn was om ‘thuis’ te komen.

All the way to the top of Adam’s Peak
Samen met vrijwilligers Daphne (Nederlandse) en Gernolt (Zwitser) vertrok ik donderdag 19 december op tijd vanuit Prithipura op weg naar Delhouse voor de beklimming van Adams peak (of in het Sri Lankaans Sri Pada). Een heilige berg van 2243 meter hoog, die jaarlijks door menigeen wordt beklommen met diverse achtergronden. Het seizoen was net begonnen, dus we verwachtten veel drukte maar dat viel eigenlijk wel mee.

Het kostte ca. 10 uur met de bus, trein en nog meer bussen voordat we op de plaats van bestemming waren. Het laatste stukje van de reis was heel mooi, langs de theevelden en een groot meer in de vallei. Rond 18:00 aangekomen in Delhouse waar monniken vanuit Cambodja, Thailand en Myamar met ons op de foto wilde. We verbleven in hostel Greenhouse voor Rs. 500 p.p. (€3,12), heerlijk vegetarisch diner voor Rs. 350 en het is erg cozy! Daarna vroeg naar bed, want om 02:30 gingen we van start met de traptredentocht.

Het was echt enorm afzien en we moesten regelmatig pauzeren om op adem te komen. Mijn hart ging behoorlijk tekeer. Gernolt was als man veel vlotter dus die hebben we gezegd alvast door te lopen. Anders loop je toch sneller dan je eigenlijk kan. Daphne en ik hadden hetzelfde tempo, dus we sleepten elkaar er doorheen. Na veel zweten en ca. 8.000 traptreden hadden we binnen 3 uur en 15 min. de top bereikt. Precies op tijd voor de prachtige zonsopgang. Bij het behalen van de top is het gebruikelijk de bel te luiden voor het aantal keer dat je de top hebt bereikt, dat voelde echt goed.

IMG_5800_b IMG_0714_b IMG_5705_b

Nadat de zon op was gekomen begon op de top een ceremonie. Op de blote voeten (verplicht bij heilige grond zoals in een tempel) gingen wij net als de locals op de grond zitten om stilletjes toe te zien wat er allemaal gebeurde. Heel mooi om te zien dat ze stil staan bij het begin van de dag en dankbaar zijn dat de zon weer op is gekomen.

De weg naar beneden was echt enorm indrukwekkend. In het donker al zwoegend om hoog heb je helemaal geen idee wat er allemaal om je heen is. Maar bij het afdalen bleek het allemaal wonderschone natuur te zijn, echt super! Met trillende benen en veel foto’s later stond in ons hostel een heerlijk ontbijt op ons te wachten. Het was een heel indrukwekkende trip en zeker aan te raden om te doen.

IMG_5996_bA trip to paradise: Hikkaduwa
Na de inspannende eerste twee weekende ging ik het derde weekend er alleen op uit om heerlijk te genieten van een van de mooiste badplaatsen van Sri Lanka; Hikkaduwa. Dit plaatsje is zeer geliefd bij backpackers die budget willen reizen en de vele surfers. Het is echt een grandioze plek, hemel op aarde, een heus paradijs, ik ben verliefd.

In een baaitje iets verder van het guesthouse Blue Ocean Villa, waar ik verbleef, heb ik meerdere zeeschldpadden gespot! Al 10 jaar lang komen ze elke ochtend op die plek omdat ze weten dat ze gevoerd worden door locals en toeristen. Toen ik dat hoorde was ik wat minder gecharmeerd, maar het was wel erg gaaf om zeeschildpadden in het echt te zien.

Naast het eindeloze lange strand, de talloze strandtentjes, hotels, guesthouses, palmbomen en surfscholen kon je bovendien erg fijn shoppen in Hikkaduwa. Een heerlijk weekendje gerelaxed, echt top!

IMG_5808_bTijdens een strandwandeling kwam er een local naar me toe die me het haventje liet zien in het er achter gelegen baaitje. Hij liet me vervolgens ook het Hikkaduwa meer zien en een zeer kleurrijke boedistische tempel. Waar een monnik me in zijn gebrekkig engels probeerde uit te leggen hoe het geloof in elkaar zit en heb ik tientallen verhalen gehoord over de vele beelden die de tempel rijk was. Vervolgens werd ik uitgenodigd bij de familie van de gastvrije man en klom de zoon in de boom om voor mij een king kokosnoot te plukken, die vervolgens door een manchete werd geslacht, waarna ik het gezonde kokoswater mocht drinken en het vruchtvlees eruit kon eten. Super leuk! Foto gemaakt van zijn familie, die ik de volgende dag heb laten ontwikkelen en heb opgestuurd naar zijn adres. Ben benieuwd of tie is aangekomen.

Had ik al gezegd dat ze zonsondergang in de zee ook fantastisch was?! Life is good.

IMG_6250_bOud & Nieuw: Galle, Unawatuna en Hikkaduwa
Op 31 december vertrok ik samen met Daphne en Janna en hun backpacks met de trein naar Galle. Het was voor hun het begin van hun vakantie en Melissa en haar vriend Jouri, die al aan het rond reizen waren, zouden we in Unawatuna meeten om met zijn allen oud & nieuw te vieren. I.p.v. twee dagen had ik geregeld dat ik drie dagen weekend kon vieren.

Galle
Tijdens de treinrit voor het eerst met mijn benen buitenbord gezeten, wat een heerlijk gevoel! Ik keek mijn ogen uit en geniet. Binnen 2,5 uur zijn we in het oude Nederlandse plaatsje, dat omringd is met muren: een fort. Erg leuk om de europese invloeden terug te zien in de gebouwen en opbouw van straten. Lekker rondgebanjerd, erg leuk. Barefoot is een leuk winkeltje.

Vervolgens met de bus naar Unawatuna, Sunny beach hotel. Veel gedoe en veel betaald voor weinig en veel geluidsoverlast, maar we hadden een bed en daar ging het om. Gezellig op het strand gegeten, waar de hele avond al vuurpijlen de lucht in gingen.Overal waren er ook lichtshows en werd er een flink beroep gedaan op het stroomnetwerk, dat er al snel uitknalde waardoor we alleen nog bij kaarslicht zaten te dineren. Vond ik misschien nog wel leuker :).

Het was bijna zover dus iedereen stelde zich langs de zee op. Met een glas champagne zetten wij op de gok zelf het aftellen in, want anders werd het niet gedaan. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.. Happy New Year! Fantastisch en tegelijkertijd onwerkelijk dat je in een jurkje met je blote voeten in de zee en ca. 28 graden elkaar nieuw jaar wenst. Iedereen heel veel mooi toegewenst voor 2014!

Het was opvallend dat ondanks de vele toeristen, vooral de locals flink bezopen waren en aan het feesten waren, dat had ik niet zo erg verwacht. Bij het hotel dreigde het ook een aantal keer bijna uit de hand te lopen, waarbij mensen boos naar elkaar aan het roepen waren en dreigend de borst vooruit duwde. Gelukkig is het niet geescaleerd, maar de grimmige sfeer weer hield ons er wel van om nog iets te ondernemen.

De volgende dag was de beste 1 januari ever. Een beter begin van het nieuwe jaar kan ik me niet bedenken! Nieuwjaarsduik in het warme water en lekker bakken in de zon van Unawatuna. Gesnorkeld, een paar vissen gezien, maar door de tsunami is veel koraal helaas verloren gegaan

Toch werd ik eind van de middag onrustig en ben na een douche vertrokken naar Midigama, een klein surfplaatsje. Onderweg vanuit de bus een aantal paalvissers gespot. In Midigama was echt niets te beleven dus terwijl ik de zonsondergang nog even meegepikt heb stap ik op de bus terug naar paradise: Hikkaduwa. Mijn plan: het Why not guesthouse. Helaas geen plek, gelijk gevraagd naar een alternatief, de buurman misschien Jupiter guesthouse. Een behulpzame man komt de keuken uit gesneld om mij te helpen en laat me een hutje zien dat door gaat als een kamer, maar wel met balkon waarvan je 5 meter verder de zee zag kabbelen! Hoe cool 🙂 hihi, I was so excited. Lekkere vegetable, egg & cheese rotti gescoord, hmm zo lekker. Nog ff rond geslenterd langs de shops en natuurlijk een ijsje; Cornetto. Zooo relaxed!

2 januari was alweer mijn laatste vakantiedag, waar ik weer extra van heb genoten. Eerst rustig wakker worden op het balkonnetje, kijkend naar de vele surfers. Een heerlijke massage genomen, gerelaxed en gebrunched op het strand. Life is so beautifull!! so nice.

Afgezien van de meeste andere vrijwilligers heb ik helaas niet de tijd gehad om rond te reizen door Sri Lanka. Desalniettemin heb ik genoten van alles wat ik wel heb kunnen doen en zou ik graag nog eens terug komen om o.a. het Yala Natinal Park te bezoeken, Worlds’ End te bekijken, de oostkust en het noorden van Sri Lanka te bezichtigen.